31 July 2011

Bunyi-bunyian yang dibuat Sugar gliders

MMM
Hello kembali readers! Dalam blog entri ini saya akan mengenalkan kepada anda semua, bunyi-bunyi yang selalu dibuat oleh suggies beserta klip bunyi dan video sugars bersama telatah mereka. Bunyi suggies amat unik dan orang yang tidak biasa dengan binatang comel ini mungkin akan terkejut dengan bunyi yang dihasilkan mereka. Perlu diingati bahawa setiap sugar glider mempunyai personaliti yang unik, jadi anda mungkin atau mungkin tidak mendengar semua bunyi-bunyi itu dengan kerap.

*********** UPDATED 3/9/2012****************


CRABBING

Jika anda juga pemilik suggies, anda pasti tahu akan bunyi 'crabbing' yang dibuat oleh mereka pada hari pertama anda mendapat mereka. Crabbing merupakan bunyi yang paling biasa anda akan dengaria akan kedengaran seperti pengasah pensil elektrik dan ianya agak kuat. Saya mentafsirkan bunyi crabbing baby pada hari pertama saya mendapatnya seperti ini; "KEKEKEKEKEKEKEKE". 

Video ini memaparkan joey yang amat comel yang sedang crabbing;




  • Kenapa suggies crabbing? 
Ia bermaksud bahawa ia takut atau terkejut. 
Suggies anda akan seakan-akan berdiri dengan kedua belah tangannya didepakan ke arah anda. 
 
Sugar gliders juga dikenali sebagai sugar bears. Ini kerana telatah yang spesifik dilakukan oleh beruang ketika mereka cuba mempertahankan diri dari serangan dan ketika sugar glider membuat bunyi crabbing sambil membuat gaya tangan didepakan seperti ingin mengatakan "Stop!!" adalah serupa dengan satu sama lain. 
Ketika crabbing juga suggies anda mungkin akan cuba menggigit anda, jangan risau.. ini tabiat biasa. Ini bukan bermakna yang mereka ini terlalu liar atau ganas dan tidak suka akan anda, malah ini sebenarnya cara mereka mempertahankan diri mereka di habitat liar. Oleh sebab saiznya yang kecil, mereka akan cuba menakutkan pemangsa dengan berlagak garang. 
Ingat! ianya hanya lakonan, yang sebenarnya mereka amat takut dan adalah normal untuk mereka bersikap begitu jika mereka belum bond (term untuk percaya) dengan tuan mereka.

Solusi untuk suggies yang crabbing, cuba untuk memberikan ruang sedikit dan pendekatan lebih perlahanPada ketika ini, ianya idea yang baik untuk tidak cuba mencekup sugars dengan laju. Perlahan-lahan letakkan belakang tangan anda (tips untuk tidak digigit) dan dekatkan dengan kepala sugars agar dia dapat mengenal bau anda. Selepas dia membiasakan diri dengan bau badan pemilik, sugars akan jarang atau tidak langsung membuat bunyi crabbing kepada manusia melainkan mereka terkejut atau takut dengan benda lain.

Baca teknik asas dan ekstrim bonding/taming atau menjinakkan suggie anda agar mereka tidak membuat bunyi crabbing tersebut disini;

Cara Extreme Tame/Bond Sugar Glider (Garang/Separuh jinak/Tak boleh duduk diam etc)
http://suggies101.blogspot.com/2012/08/extreme-tamingbonding-untuk-sugar-glider_17.html

Cara menjinakkan dan bonding dengan Sugar Glider yang garang/penakut. (Pelajaran asas)
http://suggies101.blogspot.com/2011/08/keperluan-asas-bonding.html

BARKING

Barking atau bunyi menyalak seperti anak anjing, adalah kerana beberapa situasi. Anda perlu memerhatikan dan mengamati apa yang sedang berlaku pada persekitaran suggies ketika waktu mereka barking untuk mengenal pasti sebab mereka mengeluarkan bunyi ini. 
Bunyi barking amatlah comel dan ia tidak semestinya berlaku setiap malam/awal pagi buta. Barking berlaku bila;
  • Mereka ingin mengambil perhatian anda untuk dipegang, dibelai, dibawa bermain atau mereka hanya lapar dan inginkan makanan. 
  • Selain itu, barking juga bermaksud yang mereka berasa bosan atau berasa keseorangan bagi suggie yang tidak mempunyai teman. Sama ada korang kena lebih rajin membawa mereka keluar bermain pada weaktu malam sekurang-kurangnya 2 jam atau mendapatkan seekor lagi buat peneman. Tapi hanya bila dah pandai ilmu bela suggies, baru beli temannya. Tak semestinya dapatkan sepasang jantan dan betina. Mereka boleh saja sama jantina. Tapi pastikan hanya satu jantina saja pada satu masa kalau tidak, ada yang akan bergaduh kawasan. Kalau nak berbeza jantina, kena bersedia untuk risiko menimang cucu. Baca entri di bawah untuk maklumat lebih lanjut.
Perubahan Fizikal Sugar Glider Jantan/Betina Ketika Matang
(Zakar terkeluar, dahi/dada botak, skrotum tergantung dll)
http://suggies101.blogspot.com/2012/07/anatomi-perubahan-fizikal-sugar-glider.html

Proses Mengawan Sugar Glider. Bila usia sesuai mengawan dan risiko yang ada
http://suggies101.blogspot.com/2012/07/pengetahuan-asas-proses-mengawan-sugar.html
  •  Kadang-kadang sugars mengeluarkan bunyi barking untuk berinteraksi antara satu sama lain, memberi amaran, atau cuma bertindak balas dengan bunyi yang didengari mereka. Kalau ada bunyi pelik ke, bunyi anjing menyalak di luar, suggie akan bertindak balas dengan barking untuk memberi tahu suggie lain apa yang mereka dengar.
  • Bagi suggie yang jantan/ketua koloni/'alpha male' rasa macam ada ancaman keselamatan, dia akan membunyikan amaran.
  • Bagi suggie yang mempunyai anak-pinak, kadang-kadang barking juga boleh bermaksud yang si suggie yang sedang barking/menyalak tu sedang menceritakan sesuatu kepada suggie yang lain.
  • Selalunya akan ada hanya seekor suggie akan menyalak, atau juga satu koloni akan meyalak pada satu masa, seperti mereka sedang berkomunikasi diantara satu sama yang lain.
  • Bila seekor suggie menyalak, yang lain akan kaku buat sementara waktu. Ia kelihatan seperti mereka sedang asyik mendengar apa yang sedak dikatakan oleh suggie yang meyalak tu.
Bagaimana nak bagi suggie berhenti barking/menyalak? (pilih mana yang sesuai)

1. Bangun dan pergi pada mereka. 
2. Cakap-cakap dengan mereka.
3. Buka pintu sangkar dan keluarkan mereka dan bawa mereka bermain (kalau buat selalu, nanti suggie akan terbiasa dimanjakan dan bark untuk panggil tuan mereka)
4. Bagi mereka makanan jika belum dihidangkan. (ikut jadual waktu makan mereka lah)
5. Bark balik dekat mereka. Kadang-kadang mereka akan terkejut dan hairan lantas berhenti barking pada tengah malam.
6. Buka lampu kecil/'night light/lamp di bilik, cukup hnaya terang sedikit. Kebiasaannya ini akan mendiamkan mereka.

Pengalaman saya dengan Baby, sugar glider saya hanya sekali sekala membuat bunyi ini pada waktu pagi buta. Meskipun saya sudah bermain dan meluangkan 2 jam untuknya dari pukul 12-2 pagi. Baby dibiarkan 'free range', istilah digunakan oleh pemilik sugars yang membiarkan sugars dilepaskan  di dalam bilik atau di kawasan yang tertutup. Dan biasanya bila baby memanggil saya, saya cuma akan mengangkatnya dan bercakap dengannya selama beberapa saat dan simpan dia balik dalam sangkarnya atau saya cuma bark balik kat dia. Lepas tu dia senyap la balik.

Pernah sekali Baby tidak berhenti barking, sehingga saya buka sangkar, dia masih barking, saya ambil dan pegang dia di dalam tangan saya pun masih barking. Dan bila saya tutup mulutnya, dia masih lagi membuat bunyi barking. Saya pun bark balik kat dia dan beberapa saat kemudia dia senyap.  
Ini klip video sugars yang membuat bunyi yang comel ini;


HISSING

Bunyi berdesis seperti 'hisssss' selalunya bila;

  • Baru bangun tidur dan gembira/excited nampak tuan dia/orang lain. 
  • Bila tengah kencing atau berak. Bunyi hiss ini tersangkut-sangkut seperti orang meneran kerana sembelit. Ini tanda sembelit untuk suggie/penyakit UTI. Boleh lihat sini untuk keterangan lebih lanjut dan ubatnya.
  • Bunyi hiss bercampur dengan bunyi 'clicking'/'chattering'. Menandakan dia gembira/senang hati. Selalunya bunyi yang bercampur hiss dan chatter/click ni ada bila dia tengah 'cuddle' atau baring bersama suggie lain atau juga di tangan anda/nampak anda dari jauh dari dalam cage/mana-mana tempat dan excited bila nampak awak berdekatan dan seolah-olah mengatakan "hey awak, datang sini mainlahhh!". Biasanya pada waktu malam ketika mereka baru-baru je nampak anda bangun menuju ke sangkar, dia akan excited dan buat bunyi begitu.
  • Selain itu, bunyi hiss ada bila dia tak suka dengan sesuatu, contohnya bila korang paksa nak pegang dia jugak dan dia nak larikan diri. Akhirnya dia buat bunyi hiss dan gigit jari anda sebagai tanda amaran supaya korang lepaskan dia. Korang pun boleh buat bunyi ni balik kat dia untuk benda yang sama dan dia akan berhenti buat apa yang dia sedang buat- seperti kaku, dan kemudian menyambung balik perbuatannya. Tapi bunyi hiss ini tandanya dia nak bermain atau korang memegangnya terlalu kuat sehingga dia naik rimas.
CHATTERING/CLICKING/BUNYI BERDECIT

  • Bunyi ni seperti bunyi 'tsk tsk tsk'/bunyi macam nak panggil kucing/apabila lidah kena lelangit bahagian depan. 
  • Selalunya bila suggie excited/alert/ternampak sesuatu yang membuatkannya hairan/terpesona.
  • Selalunya bila nampak tuan/orang yang tidak dikenali/bila bangun tidur/bangun pagi.
  • Boleh juga dikatakan seperti, "Hello! Dah pagi! Hey Awak! Haiii... :)"

SINGING


Bunyi campuran hissing, crabbing yang terhenti-henti atau berdetak-detak.
Ini adalah bunyi yang hanya dikeluarkan oleh sugar glider betina ketika ia menyusu joey pada akhir-akhir bulan ke dua joey di dalam pouch. 

Ada beberapa anggapan kenapa suggie betina 'menyanyi';

1. Suggie betina 'menyanyi' kerana puting susunya rasa 'sore'/pedih. Ketika menyanyi, ia juga akan mengerak-gerakkan badan bawahnya macam kena sawan. Jangan risau ya readers, ini sebenarnya cara suggie betina itu membetulkan kedudukan joey supaya dia selesa. Jadinya, joeys akan tercabut dari puting susu mak dia dan membetulkan kedudukannya. Selalunya ibu suggie akan menyanyi pada waktu pertengahan dan akhir-akhir stage joey baru hendak berbulu sehingga sudah berbulu dan OOP. 

2. Bunyi ni hanya untuk membantu joey untuk sampai ke puting/membetulkan kedudukan mereka. 

Tapi saya pilih no.1 kerana ni juga lazim berlaku di kalangan wanita menyusu.. ia dipanggil 'nipple burn'. 

Itu sahaja untuk entri tentang bunyi lazim sugar glider. Jangan lupa komen, like dan share entri ini dengan peminat sugars yang lain. 

Have you checked out our Facebook Suggies for Newbies page? Ask questions and receive faster replies there!

xoxo,
Maddy


18 comments:

fara feroza said...

owh..baru tau ade bunyi barking...sbb pagi tadi lepas subuh sy tidur kat sebelah sangkar dia...tibe2 terjaga sbb bunyi pelik dari dia...1st time dengar...rupenya dia nak sy tidur mengadap sangkar dia..aha...so cute la ini budak.:)

Unknown said...

Dia ajak u bermain la tu.. try cakap-cakap ngan dia, tak pun barking balik kat dia! Hehe..

faha said...

barking n crabbing x sama rupenyer..

syasya said...

cepat la kuarkan bunyik2 sugar glider park 2...huhu nk dgr..same x dengan buyik bubu kuar kan ri ni...hissing kot..kenape die hissing eh??? saye tgh buat asgmt..pastu die bunyik..bile saye dtg die senyap sambil main wheel tu..

Unknown said...

Syasya;
Hehe.. nanti saya sambung okay.. hissing ada beberapa situasi

1. time dia kencing, penyakit UTI. (check penyakit lazim)

2. time dalam sangkar, baru bangun tido and nampak you dia akan hiss. Macam nak cakap 'eh awak. mai sini tengok aku SKANG!'

3. time dia rimas atau u pegang dia sampai dia tak selesa. (biasanya time dia aktif dan awak pegang dia dan dia cuba larikan diri tapi tak dapat, dia akan hiss dan gigit sikit jari u)

Anonymous said...

sg saye plak lain.. selalunye kadang2 dia buat bunyi hissing mase bermain.. kadang2 dia terlebih aktif main wheel tibe2 dia stop hissing jap.. ade satu time tu saye tak pegang dia pun tapi saye main macam lawan2 jari ngan dia dia hissing.. kenape yea..? terlebih hepi ke mara..? huhuhuh....

Anonymous said...

nk tnye~saya pelik la,knapa bila SG sya barking,dia kaku semacam,klu sekor je mcm tu takpe,ni dua2 ekor,bila barking mesti bdan kaku,sdang kan takde pown bunyi paperdkt skeliling,ble sya barking blikpown,diorg still kaku tgk saya

Unknown said...

Anon;

Hissing kalau dalam that situation boleh bermakna yang dia terdengar something time dalam wheel, and dia excited dgr that sound. Or boleh juga dia nak attention you.
time hissing berlawan jari, dia boleh bermakna yang dia geram tapi suka. Rimas pun boleh kata juga.. Tapi kalau sg yang rimas time bermain, mungkin sbb dia penat, atau time dia tidur u kacau dia. Kalau hiss time ni biasanya dia akan gigit sikit tapi tak sakit untuk beritahu anda yang dia tak nak diganggu.

Anon

Kalau barking tetiba then kaku, sekali gn sg lain.. maknanya yang bark tu terdengar sesuatu. Samada amaran yang dia ternampak atau terdengar sesuatu. Ada yang mengatakan kalau sg tu berking banyak kali and yang lain tu kaku and dengar sahaja is like the berker tu tgh beritau story. Tapi entahlah. cuma ini memang perkara normal la.. :)

Anonymous said...

bila nk kluar part 2 nihhhhhhhhhhhhhh,cepat laa hehe da lama tunggu tau

chasha comot said...

patut lah pagi td bunyi mcm tu bila sentuh sg sy diam heheheh comey jer tp terkejut gak jam 3 pagi..

Anonymous said...

kenapalah sg aku tak pernah keluar bunyi selain dr crabbing? barking mmg xpenah lgsung. crabbing time baru2 beli. lepas tu dah x crabbing. tp bunyi lain pon takde. pelikpelik.

Sabrina Jaafar said...

Kalo die gigit sakit x? Die lari laju x? Jantan ke betina yang OKEY awak rase?

Anonymous said...

sy da bli sg yg dah berusai 5-6 bulan dri sorang bdk....npe bila sy pgg nk maen ngn sg tu dia kncing atas tngn sy..adakah sbb sg tu tk knl sy g?atau pn memang tabiat sg cm tu?

Unknown said...

salam, sg saya bunyi mcm bersin byk2 kali. nk kata hissing, mcm bukan. and bukan barking nor crabbing. xtahu dia nak apa. dia dh kenyang, n dah dibawak main, n now is tgahri, still xtido buat bunyi. why???

Unknown said...

is it normal for suggies to sleep during night..suggies saye jd mcm tu after travelling for a few hours..its like die snggup xtdo sbb xcited nek keta..

Unknown said...

it happens sometimes.. jgn often, if not u kena penatkan dia time mlm so dia akan tdo ptg pg etc

daisy said...

saya baru beli sg but dia asyik crabbing dan nak gigit, jadi saya takut nak main dgn dia. kalau dia gigit sakit tak? dia baru 3 bulan, dah ada gigi ke belum?

Anonymous said...

haii kenapa sg saya before this okay... but now a litter bit sensitive, tak suka pegang, garang tetiba why ya?