31 July 2012

Pengetahuan Asas: Proses Mengawan Sugar Glider

MMM
Hello readers, maddy disini. Entri ini akan membincangkan mengenai anatomi peranakan sugar gliders, proses mengawan dan juga perkara lain yang berkaitan dengannya.

Klik link untuk membaca mengenai Anatomi: Perubahan Fizikal Sugar Glider Jantan/Betina Ketika Matang

Umur sesuai untuk sugar glider mengawan

Umur sesuai mengawan bagi jantan, umur dari 5 bulan keatas. Dan boleh saja jika jantan itu lebih muda dari betina eg. Jantan 7 bulan, betina 1 tahun. Manakala betina hendaklah tua sedikit, seperti 8-12 bulan untuk memastikan dia tidak begitu mentah dan tak bersedia untuk mengandung dan melahirkan joey/anak)

Peringatan: Suggie betina yang terlalu muda/mentah ketika melahirkan anak boleh memakan atau me'reject' anaknya kerana kurang pengalaman atau tidak bersedia. Itulah rasional mengapa suggie betina mesti lebih matang dari segi usia, manakala jantan pula tak kira usia, asalkan dia sudah matang.

Proses mengawan


Risiko mengawan untuk sugar glider betina


1. Suggie betina mengalami kecederaan/stres ketika proses mengawan.

Awak kena lihat samada suggie jantan/senior akan menggatal secara ganas atau baik dengan suggie betina/junior. Kalau ganas sangat (ketika sedang mengawan, suggie jantan menggigit leher suggie betina sampai  berdarah) pisahkan suggies tersebut dan bersihkan luka suggie betina dan bawa ke vet. Nak kata tak normal/ tidak.. susah nak kata. Ada suggie jantan yang memang ganazz gitu, nak wat camne.. Cuma awak kena juga ambil tindakan bagi mengelakkan apa-apa kecederaan serius pada suggie betina. E.g pisahkan suggie betina dan sembuhkan luka, bawa ke vet.

Ouch, ini jadinya jika suggie jantan terlalu kasar pada suggie betina!

2. Jika suggie betina mengandung/melahirkan joey; risiko anak di'reject'/dimakan ibunya kerana stres/kurang pengalaman
Suggie betina kelihatan tidak rela untuk mengawan mungkin bermakna yang dia tidak bersedia untuk menjadi ibu pada masa ini. Asingkan jika suggie jantan cuba mengawan dan melukakan suggie betina. Jika suggie betina mendapat anak sekalipun, ada risiko untuk dia menolak/'mer'reject' joey/bayinya. Konklusinya, tuan suggies kena la ambil peranan memberi susu (milk replacer, ada dijual online di Facebook. Cari yang khas untuk Sugar Glider. Susu untuk kucing/manusia HARAM digunakan. Tetapi jika milk replacer for wombaroo/sugar glider tak dapat diperoleh pada waktu yang singkat, boleh ganti sementara waktu dengan susu Ensure perisa vanilla, nisbah air dan susu; 1:4 diberikan pada underaged suggie tersebut setiap 2-3 jam setiap hari sehingga umurnya 2 bulan dari waktu ia dilahirkan.

--------------------------------------------------------------------------------------

Ok, tu antara risiko untuk suggie betina jika ia terlalu muda untuk menimang joey/anak dan seterusnya, mengenai;

Tempoh 'fertile'/subur sugar glider /waktu sugar glider menggatal diantara satu sama lain.

Anda kena tahu yang;

  • Suggie betina akan mula subur setiap 28 hari, selama 2-3 hari.
  • Bagaimana nak kenalpasti? Sesetengah pemilik boleh dapat tahu dan ada yang tak boleh. Suggie betina akan membuat bunyi hiss yang panjang dan kemudian bunyi barking untuk panggil jantan. (Cam bootycall/kata dia dah ready untuk mengawan)
  • Ada masa suggie betina tidak semestinya rela/suka mengawan. Suggie betina juga boleh rimas dan menyampah bila suggie jantan cuba mengawan dengannya.
  • Cara suggie jantan menggatal adalah apabila ia menjilat anu betina/menggigit lehernya sambil memanjat belakangnya. Nampak sangatlah yang suggie jantan ni asyik kejar yang betina tu.. maknanya dia nak ready nak mengawan la dalam jangka masa 24 jam. 
  • Seperti yang diterangkan tadi, suggie betina boleh stres dan luka kerana mengawan. Jadi asingkan mereka sehingga perlu/tempoh subur tamat.
Ketika mengawan:
-Suggie mungkin tak makan langsung makanan mereka


Entri yang wajib dibaca dengan topik ini:


Perubahan Fizikal Sugar Glider Jantan/Betina Ketika Matang
(Zakar terkeluar, dahi/dada botak, skrotum tergantung dll)
http://suggies101.blogspot.com/2012/07/anatomi-perubahan-fizikal-sugar-glider.html

Pemakanan Sugar Glider yang mengandung/bunting/menyusu
http://suggies101.blogspot.com/2012/02/makanan-untuk-sugar-glider-yang.html

Langkah-langkah selepas Sugar Glider melahirkan anak/joey
http://suggies101.blogspot.com/2012/02/apa-perlu-dilakukan-selepas-sugar.html



Baiklah setakat ini sahaja mengenai proses mengawan sugar glider.. jika ada apa-apa lagi yang tertinggal, akan di'update' ASAP.

Sila like, share atau aju soalan mengenai topik ini di bawah page ini.

Lawati Facebook page kami untuk update terkini dari Suggies for Newbies! :)

xoxo,
Maddy

6 comments:

Anonymous said...

maddy....s/glider sy yg berusia 5 bulan telah melahirkan anak kembar sulungnya tapi sayang dua2 mati plak dah masa lahir...kenapa ya bleh mati???adakah s/glider sy masih terlalu muda???

Unknown said...

tu antara sebab kemungkinannya.. jadi ia amat penting utk kita memastikan kita bersedia dan arif utk sg kita mgwn.. umur, faktor stres dll menyumbang kematian joey.

Baca langkah2 slps sugar glider melhairkan anak. Link ada diatas

Anonymous said...

Nk tanye sy dah lama ada s/gider ni..tapi masalahnye sampai skrg x mgandung lagi
Xde ke ubat atau cr lain utk dia ni mgandung

Anonymous said...

Assalammualaikum,nk tny sy ada bela s.glider jntan umo dlm 5 bln... skira nya wktu mgawan tnp ada s.glider betina ada pape malh akn berlalu x pd s.glider jntan sy

eddiefadzrul said...

salam.. sy ni newbies bub membela SG ni.. persekitaran mana eh sesuai dgn suggies ni? contoh; dalam bilik lampu tak on and kipas pastu tutup pintu, bukan sbb apa, cuz di persekitaran rumah sy ada kucing dua ekor.. takut2 kene kacau dgn kucing sy.. soo acaner ea?

Unknown said...

macam mana nak tahu umur s/glider kita?